Ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες, ο μόνος τρόπος για να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας στον κλάδο

09.07.2017

Ξεκάθαρες απαντήσεις σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι από εδώ και πέρα στο κρίσιμο θέμα της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών και γενικότερα της ρύθμισης του διαφημιστικού χρόνου των καναλιών, αλλά και των πωλήσεων του Τύπου (barcode εφημερίδων) , έδωσε ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος, σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Ο κ. Κρέτσος σημείωσε ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για κωλυσιεργίες στο θέμα του διαγωνισμού, προσθέτοντας ότι το ΕΣΡ ξεκινά από πλεονεκτική θέση στην τιμή εκκίνησης, καθώς ο περυσινός διαγωνισμός καθόρισε τα στάνταρ που «σηκώνει» η αγορά.

Κατηγόρησε την Νέα Δημοκρατία πως κατά την περίοδο της αδειοδότησης, λειτούργησε ως πολιτικός βραχίονας των παλιών καναλαρχών, υπερασπίζοντας με προκλητικό τρόπο τα συμφέροντα μεγαλοεπιχειρηματιών σε βάρος του δημοσίου και σε βάρος της κοινωνίας.

Τέλος, ο γγ Επικοινωνίας τόνισε ότι η εποχή της ακραίας επισφάλειας, των απολύσεων, της μαύρης εργασίας, των απλήρωτων δεδουλευμένων στους εργαζόμενους των καναλιών, τελειώνει οριστικά και αμετάκλητα την επαύριο του διαγωνισμού.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Λ. Κρέτσου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη Δ. Βαλαβανίδου:

Μετά από μήνες, έχουμε τη γνωμοδότηση του ΕΣΡ, για επτά κανάλια γενικού περιεχομένου. Πείτε μας τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να ακολουθηθούν και από την ανεξάρτητη Αρχή και εκ μέρους της κυβέρνησης.

Το επόμενο βήμα είναι να λάβει θέση το ΕΣΡ για την τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας και ακολούθως να εκδοθεί η προκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας. Εκτιμώ ότι, έστω και μετά από πολλούς μήνες, έγινε ήδη ένα μεγάλο βήμα με την απόφαση για τον αριθμό των αδειών, αλλά δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια ή δικαιολογίες για κωλυσιεργία από καμία πλευρά.

Τα επτά κανάλια γενικού περιεχομένου, αφήνουν ''χώρο'' και για θεματικές άδειες στο μέλλον;

Με τα σημερινά δεδομένα, την διαθέσιμη τεχνολογία και έχοντας υπ' όψη την εκχώρηση του 2ου Ψηφιακού Μερίσματος γύρω στο 2020, είμαι υποχρεωμένος να σας απαντήσω «όχι». Τόσο από τεχνικής άποψης, όσο και για λόγους που έχουν να κάνουν με τη βιωσιμότητα του κλάδου. Μια βιωσιμότητα την οποία το ΕΣΡ δεν φαίνεται να έλαβε υπόψη του στη συζήτηση για τον αριθμό των αδειών γενικού περιεχομένου - ή τουλάχιστον δεν προκύπτει κάτι τέτοιο από την απόφαση που συνέταξαν τα μέλη του ΔΣ του μετά το πέρας της σχετικής συνεδρίασης.

Η αξιωματική αντιπολίτευση θεωρεί ότι διαστρεβλώθηκαν οι δηλώσεις του αρχηγού της ΝΔ για τον αριθμό των αδειών. Τι απαντάτε γενικότερα για τη στάση της Νέας Δημοκρατίας στο θέμα της αδειοδότησης;

Στη διάρκεια όλης της περιόδου της αδειοδότησης, η Νέα Δημοκρατία λειτούργησε ως πολιτικός βραχίονας των παλιών καναλαρχών, υπερασπίζοντας με προκλητικό τρόπο τα συμφέροντα μεγαλοεπιχειρηματιών σε βάρος του δημοσίου, σε βάρος της κοινωνίας. Ζήτησαν μετ' επιτάσεως και με κάθε λογής πρόσχημα να μη γίνει διαγωνισμός, να συνεχίσουν τα κανάλια να εκπέμπουν «τζάμπα», να ακυρωθεί ο - κατά γενική ομολογία, επιτυχημένος - διαγωνισμός που διενεργήσαμε, να επιστραφούν χρήματα στους καναλάρχες. Η αγορά αποτίμησε την αξία των τηλεοπτικών αδειών στα 250 εκατομμύρια ευρώ. Εάν αύριο, στο διαγωνισμό του ΕΣΡ, και για οποιοδήποτε λόγο, το ποσό αυτό δεν καταστεί εφικτό να εισπραχθεί, τότε την ζημιά που προκάλεσαν η ακύρωση του διαγωνισμού και τα δύο χρόνια που οι καναλάρχες εκπέμπουν παράνομα και δίχως να πληρώνουν ούτε ένα ευρώ, ποιος θα την καλύψει; Ο κ. Μητσοτάκης; Ή μήπως το κόμμα του, που μέχρι χτες ισχυριζόταν ότι χωράνε «άπειρα κανάλια» στο φάσμα και ζητούσαν να μοιράσουμε άδειες σαν τραπουλόχαρτα;

Συνεπώς, δεν υπάρχει διαστρέβλωση των δηλώσεων του κ. Μητσοτάκη;

Δεν υπάρχει καμία διαστρέβλωση των δηλώσεων Μητσοτάκη, τόσο ο ίδιος όσο και πολλά άλλα στελέχη της αξιωματικής και ελάσσονος αντιπολίτευσης ζήτησαν δημόσια, ρητά και καθαρά να εκχωρηθεί «απεριόριστος» αριθμός αδειών. Υπάρχουν τα σχετικά βίντεο, τους άκουσε όλη η Ελλάδα να το λένε δημόσια. Αν ο αρχηγός της ΝΔ ψάχνει για «διαστρέβλωση» της αλήθειας, ας την αναζητήσει στους συμβούλους του, που τον παραπληροφορούσαν συστηματικά για τη χωρητικότητα του φάσματος στην ψηφιακή εποχή. Δεν είναι διαστρέβλωση το να επισημαίνεις την επιστημονική ανεπάρκεια των στελεχών της αξιωματικής αντιπολίτευσης - στελεχών, υπενθυμίζω, που υπηρέτησαν σε κρίσιμα πόστα για τη χάραξη της τηλεπικοινωνιακής πολιτικής της χώρας.

Οι επόμενες κινήσεις για την τιμή εκκίνησης των αδειών ανήκουν στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Ο υπουργός ΨΗΠΤΕ Νίκος Παππάς δήλωσε στην ΕΡΤ ότι υπάρχει δεδικασμένο από τον προηγούμενο διαγωνισμό, το οποίο πρέπει να τηρηθεί. Ποιοι τρόποι υπάρχουν για να διασφαλιστεί το υψηλότερο δυνατό, τίμημα προς όφελος του Δημοσίου;

Η τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας θα πρέπει να ανταποκρίνεται στην αποτίμηση της συνολικής αξίας των αδειών που έκανε η αγορά, που έκαναν οι ίδιοι οι καναλάρχες στο διαγωνισμό που διενεργήσαμε. Το ΕΣΡ ξεκινά από πλεονεκτική θέση σε σχέση με εμάς, όταν πέρσι τέτοια εποχή προσπαθούσαμε να οργανώσουμε το διαγωνισμό με διαφάνεια και με γνώμονα τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, αλλά χωρίς πραγματική εκτίμηση για το τίμημα μιας άδειας. Δεν έχω φοβηθεί ποτέ την αυτοκριτική, για αυτό θα σας το πω ευθέως: η τιμή εκκίνησης που ορίσαμε στα 3 εκατομμύρια ευρώ δεν ανταποκρίνονταν στην ελληνική πραγματικότητα. Η πραγματική αξία κάθε άδειας είναι πολλαπλάσια, όπως αποδείχθηκε από το διαγωνισμό. Αυτό ενισχύεται και από το γεγονός ότι στην επίγεια ψηφιακή ευρυεκπομπή μπορούν να κουμπώσουν και άλλες υπηρεσίες μετάδοσης περιεχομένου και μορφές τηλεόρασης, όπως η υβριδική. Είμαι σίγουρος πως το ΕΣΡ θα επιλέξει ένα σύστημα δημοπράτησης των αδειών που θα έχει στόχο τη μεγιστοποίηση του τελικού τιμήματος. Αυτό, άλλωστε, επιτάσσει το δημόσιο συμφέρον.

Εκτός από το κρίσιμο θέμα των τηλεοπτικών αδειών, υπάρχει αναμονή για το barcode στις εφημερίδες και τη ρύθμιση για τον διαφημιστικό χρόνο. Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ως προς τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες;

Βεβαίως. Το σχετικό πολυνομοσχέδιο που εισάγει τόσο το barcode όσο και την πλατφόρμα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου έχει κατατεθεί στη Βουλή και αναμένεται να ψηφισθεί εντός του καλοκαιριού. Το επόμενο πρωί από την ψήφιση, ξεκινάμε την υλοποίηση διεκδικώντας τους σχετικούς πόρους από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Δεν θα υπάρξουν αιφνιδιασμοί, αυτό μπορώ να σας το υποσχεθώ αναφορικά με την εφαρμογή του μέτρου.

Ο νόμος 4339 προβλέπει μίνιμουμ αριθμό εργαζομένων ανά κανάλι, όπως επίσης θέτει αυστηρά κριτήρια ως προς τη θεματική των καναλιών, τον πλουραλισμό και το πολιτιστικό υπόβαθρο των εκπομπών. Πως διασφαλίζεται ο έλεγχος για τη λειτουργία των παραπάνω και η τήρησή τους από τους επιχειρηματίες;

Ο έλεγχος τήρησης των όρων της άδειας λειτουργίας τηλεοπτικού σταθμού και η ανάκληση αδειών είναι αποκλειστικές αρμοδιότητες του ΕΣΡ.

Ισχύει ο ελάχιστος αριθμός 400 εργαζομένων πλήρους απασχόλησης ανά κανάλι;

Βεβαίως και ισχύει. Ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας - θέμα για το οποίο γνωρίζετε ότι έχουμε ειδική ευαισθησία - υπάρχουν και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, η εποχή της ακραίας επισφάλειας, των απολύσεων, της μαύρης εργασίας, των απλήρωτων δεδουλευμένων στους εργαζόμενους των καναλιών, τελειώνει οριστικά και αμετάκλητα την επαύριο του διαγωνισμού. Όπως τόνισε και ο Νίκος Παππάς, συστήνουμε στους καναλάρχες να καταρτίσουν τα σχέδια προσλήψεών τους.

Παρόλα αυτά έχουν ανακοινωθεί σχέδια εθελούσιας εξόδου και γίνονται συζητήσεις για μεικτά newsrooms μεταξύ των υπαρχόντων τηλεοπτικών σταθμών.

Πριν ένα χρόνο οι εργαζόμενοι στους τηλεοπτικούς σταθμούς χρησιμοποιήθηκαν ως «ανθρώπινη ασπίδα» από την αντιπολίτευση και τους βαρώνους των εθνικών τηλεοπτικών μεγαθηρίων. Ο αριθμός 400 θεωρήθηκε από τη ΝΔ και τους καναλάρχες βασικός περιορισμός του διευθυντικού δικαιώματος για εθνικής εμβέλειας κανάλι. Ταυτόχρονα θυμάστε παραμονές του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες, τα κροκοδείλια δάκρυα για τις θέσεις εργασίας που υποτίθενται θα χάνονταν. Την επόμενη της ακύρωσης του διαγωνισμού αρνήθηκαν να μιλήσουν για τους βασικούς μισθούς, αρνήθηκαν τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, δεν λύθηκαν ζητήματα με δεδουλευμένα και προσφάτως νέοι επιχειρηματίες μπήκαν στο χώρο της τηλεόρασης χωρίς δεσμεύσεις για την απασχόληση δια της πλαγίας οδού. Η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας είναι ο μόνος τρόπος για να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας και η πλήρης και νόμιμη απασχόληση των εργαζόμενων στον κλάδο.
 

banner gge site n4487

 

emedia banner

404B2213 E8BC 418D A2BC BA78DE4CCD33

agf banner

 

banner el ch

 

elru2016 banner 1

banner diagonismoi 6

 

  1. Διαφάνεια
  2. Βιβλιοθήκη
  3. Πασιθέα

e diafaneia

Κάντε κλικ εδώ για μετάβαση στον ιστότοπο της e-Διαφάνειας

lib

Χάρη στο διαδίκτυο, οι ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΙΟΜ), της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ) και Μακεδονίας-Θράκης (ΕΣΗΕΜΘ) είναι πλεόν προσβάσιμες στο ευρύ κοινό.

Οι συνδέσεις που ακολουθούν δίνουν πρόσβαση σε ένα πλούσιο πληροφοριακό υλικό που αφορά, τόσο ιστορικά γεγονότα που συνέβησαν στην Ελλάδα, όσο και θέματα που έχουν να κάνουν με τον οπτικοακουστικό τομέα σε εγχώριο αλλά και σε διεθνές επίπεδο.

Κάντε κλικ εδώ για μετάβαση στον ιστότοπο της e-Βιβλιοθήκης

pasithea

Καλώς ήλθατε στην e-Πασιθέα! Αναζητήστε πληροφορίες για:

  • όλα τα έντυπα που κυκλοφορούν στη χώρα μας
  • τα προγράμματα διαφημιστικής προβολής φορέων δημοσίου
  • τη διαφημιστική προβολή & δαπάνη στο δημόσιο
  • στοιχεία δημοσκοπήσεων στο δημόσιο

Κάντε κλικ εδώ για μετάβαση στον ιστότοπο του e-Πασιθέα