Σημεία συνέντευξης στην «ΕΡΤ» (4-10-2022)

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ Γ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Γιάννη Οικονόμου, στην «ΕΡΤ» και τους δημοσιογράφους, Κώστα Παπαχλιμίντζο και Χριστίνα Βίδου

Η πολιτική της Κυβέρνησης χτίζει αναχώματα στην εισαγόμενη ακρίβεια

Υπάρχει μία αυξανόμενη πίεση σε όλες τις πτυχές του οικονομικού βίου των ανθρώπων, στην καθημερινότητά τους. Είναι οι συνέπειες της εισαγόμενης ακρίβειας. Οι συντελεστές του κόστους παραγωγής έχουν ανεβεί εξαιτίας του κόστους της ενέργειας, της έλλειψης προϊόντων, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των μεγάλων ποσοτήτων από συγκεκριμένες κατηγορίες που παράγουν εκεί. Όλα αυτά έχουν σαν συνέπεια τις ανατιμήσεις, οι οποίες φτάνουν, δυστυχώς, και στον τελικό καταναλωτή. Προφανώς σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν και ορισμένοι ασυνείδητοι, όλο και λιγότεροι, εξαιτίας της πίεσης της θεσμικής που ασκούμε με τους ελέγχους, με τους νόμους που περνάμε, με τα ελεγκτικά εργαλεία που έχουμε.

Η Κυβέρνηση, πρώτον, έχει μιλήσει στον κόσμο με ειλικρίνεια. Δεύτερον, εφαρμόζουμε μία πολιτική, η οποία συνολικά χτίζει αναχώματα απέναντι στις επιθέσεις της ακρίβειας, είτε αυτό έχει να κάνει με την ενέργεια, είτε έχει να κάνει με το σούπερ μάρκετ, είτε έχει να κάνει με τα καύσιμα, είτε με οριζόντια στήριξη. Για παράδειγμα στην ενέργεια πληρώνουμε 90% με 94% μικρότερες αυξήσεις. Ενισχύουμε όλα αυτά  τα χρόνια τα εισοδήματα είτε με λιγότερους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, είτε με αυξήσεις, είτε με την αύξηση του ποσοστού απασχόλησης. Άνθρωποι, δηλαδή, που δεν είχαν καθόλου εισόδημα, έχουν πλέον μισθό και έχουν μπει στην παραγωγική διαδικασία.

Όπως έγινε και σε άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν, όπου χρειάστηκε, το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει αποδείξει ότι μελετά πολύ σωστά τα στάδια της αγοράς και οι παρεμβάσεις του είναι αποτελεσματικές και ουσιαστικές. Ο κόσμος πιέζεται, θα πιεστεί. Μπροστά μας έχουμε ένα Χειμώνα που προδιαγράφεται πάρα πολύ δύσκολος, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για την υπόλοιπη Ευρώπη. Γι’ αυτό και ο Πρωθυπουργός επέμενε και εξακολουθεί να επιμένει, στην ανάγκη  εκτός από το Εθνικό Σχέδιο, να υπάρχουν και ευρωπαϊκές πολιτικές, που θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της ακρίβειας.

Η πραγματικότητα είναι ότι η Ευρώπη δεν έχει αντιδράσει, όχι απλώς με την ταχύτητα που απαιτείται, αλλά και με την ταχύτητα που μας έδειξε η ίδια ότι είχε στην περίοδο της πανδημίας, όταν τα αντανακλαστικά της ήταν γρήγορα και αποτελεσματικά και είχαμε τη δυνατότητα έτσι να υψώσουμε άμυνες και σε ό,τι αφορά στον υγειονομικό τομέα, τα εμβόλια, και σε ό,τι αφορά στην οικονομική στήριξη των κοινωνιών. Τώρα, η πραγματικότητα είναι ότι τα βήματά της είναι πάρα πολύ αργά. Περιορίζεται στις διαπιστώσεις, σπαταλάει χρόνο, την ίδια στιγμή που οι Ευρωπαίοι πολίτες πιέζονται πάρα πολύ στα οικονομικά τους σε ό,τι αφορά την ενέργεια, το ρεύμα, το φυσικό αέριο. Είναι θετικό στο ότι γίνονται κάποια μικρά βήματα. Υιοθετείται για παράδειγμα το δικό μας σχέδιο κοστολόγησης με το οποίο ανακτάμε τα υπερέσοδα από τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά πρέπει να γίνουν πιο γενναία και ουσιαστικά βήματα και σε ό,τι αφορά το πλαφόν στη χονδρική τιμή αερίου, και σε ό,τι αφορά την αποσύνδεση της τιμής του φυσικού αερίου από την τιμή του ρεύματος. Και βέβαια να στηριχθούν τα κράτη-μέλη, για να ενισχύσουν τα εθνικά τους σχέδια στη μάχη αυτή, κατά της ακρίβειας.

Για την ενεργειακή επάρκεια

Σε ό,τι αφορά την επάρκεια ενέργειας δεν υπάρχει απλώς plan b, υπάρχει προετοιμασία και που σε ορισμένα στάδια είναι αρκετά ώριμη. Για παράδειγμα, η συμφωνία της ΔΕΠΑ με τη γαλλική TOTAL, για τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου, μας εξασφαλίζει ότι ακόμη και εάν έχουμε ολική διακοπή της ροής από το ρωσικό φυσικό αέριο, δεν θα ξεμείνουμε. Υπάρχουν  επίσης πρόνοιες για αύξηση της αποθηκευτικής δυνατότητας της χώρας και για λειτουργία των εργοστασίων μας και με λιγνίτη  που  παρέχουν υψηλές εγγυήσεις ότι τουλάχιστον, σε ό,τι αφορά στο στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεν θα βρεθούμε αντιμέτωποι με ακραία σενάρια.

Σε ό,τι αφορά στα νοικοκυριά και τον ιδιωτικό βίο των ανθρώπων, δεν γίνεται λόγος για κανένα υποχρεωτικό μέτρο εξοικονόμησης. Υπάρχουν κίνητρα που αν καταφέρνεις και εξοικονομείς ενέργεια, θα έχεις παραπάνω ενίσχυση. Ενίσχυση θα έχουν όλοι και θα είναι οριζόντια. Σε ό,τι αφορά στο Δημόσιο, υπάρχουν περιθώρια εξοικονόμησης ενέργειας.  Δεν μιλάμε ούτε για υποχρεωτικές διακοπές, ούτε για αναγκαστικές διακοπές. Έχουμε μεριμνήσει, έτσι ώστε να μη φθάσουμε σε αυτό το στάδιο.

Για την πορεία της οικονομίας και τη στήριξη της κοινωνίας

Οι Έλληνες πολίτες πληρώνουν συνολικά πολύ λιγότερους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές από το 2019 μέχρι τώρα. Όπως για παράδειγμα  ο ΕΝΦΙΑ, ο φόρος εισοδήματος, οι ασφαλιστικές εισφορές. Η ελληνική οικονομία έχει επιδείξει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης σε μια ευρωπαϊκή οικονομία, που όχι μόνο δείχνει πολύ χαμηλότερους ρυθμούς, πολλές φορές φλερτάρει και με την ύφεση. Όλα αυτά αντανακλώνται στις επιχειρήσεις που ανοίγουν, στις θέσεις εργασίας, στις επενδύσεις που έρχονται, στις αυξήσεις των εξαγωγών. Σε κινήσεις που μπορεί και κάνει η Ελληνική Κυβέρνηση, στους διορισμούς για πρώτη φορά χιλιάδων εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία, στη στήριξη της υγείας, στη θωράκιση της χώρας με τις συμφωνίες που κάνουμε, στην αναβάθμιση συνολικά της Δημόσιας Διοίκησης, στην εξωστρέφεια της χώρας. Αυτή είναι η πραγματικότητα που αντανακλάται στον τρόπο με τον οποίο η Ελληνική Κυβέρνηση χειρίζεται τα ζητήματα. Ταυτόχρονα, έχοντας τη δημοσιονομική πειθαρχία που μας εξασφαλίζει την προσέγγιση του μεγάλου εθνικού στόχου: Την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Αυτή είναι η πραγματικότητα και νομίζω ότι φαίνεται στο γεγονός ότι παρά τις δυσκολίες η χώρα άντεξε την περίοδο της πανδημίας, εξακολουθεί να αντέχει. Στηρίξαμε κοινωνία και επιχειρηματικότητα με πόρους την περίοδο της πανδημίας, έτσι ώστε να είμαστε όρθιοι, να αντέξουμε και να μπορέσουμε να  επανεκκινήσουμε. Μέσα σε αυτή τη διεθνή καταιγίδα, με αυτά τα πρωτόγνωρα και πρωτοφανή γεγονότα, η χώρα εξακολουθεί να αντέχει. Αυτό αποτυπώνεται στην καθημερινότητα και στη ζωή των πολιτών.

Για τις προκλήσεις της τουρκικής πλευράς

Αν η τουρκική πλευρά επιδιώξει κάποια συνάντηση -γιατί θυμίζω ότι δεν είναι ο Μητσοτάκης που είπε «Erdoğan γιοκ», ο κ. Erdoğan είπε «Μητσοτάκης γιοκ», ο κ. Erdoğan έχει επιτεθεί ρητορικά στη χώρα και στην Ελληνική Κυβέρνηση, ακόμη και στον ίδιο τον Πρωθυπουργό, ζητώντας από τους Έλληνες να τον καταψηφίσουν, ότι δεν του κάνει για Πρωθυπουργός της Ελλάδας ο Μητσοτάκης- θα το αξιολογήσει η ελληνική πλευρά και εκτιμώ ότι θα απαντήσει θετικά, δεδομένου ότι ο Έλληνας Πρωθυπουργός ποτέ δεν απέφυγε ή ποτέ δεν δήλωσε αρνητικός απέναντι στο διάλογο και στη συζήτηση. Με πολύ καθαρές θέσεις, βεβαίως, και με πολύ καθαρές «κόκκινες» γραμμές. Δεν έχουμε εμείς κάποιο λόγο να είμαστε επισπεύδοντες προς την κατεύθυνση αυτή. Δεν υπάρχει προς το παρόν κάτι προς την κατεύθυνση αυτή. Θα δούμε πώς θα εξελιχθεί όλη η κατάσταση.

Πάντοτε υπάρχουν δίαυλοι και καλό θα είναι να υπάρχουν, ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές. Η πραγματικότητα είναι ότι εδώ και πάρα πολύ καιρό, έχει επιλέξει η τουρκική πλευρά αυτό το ρητορικό παροξυσμό σε βάρος της χώρας μας με επιθέσεις, με τελείως ανυπόστατους και ανιστόρητους ισχυρισμούς, που δεν εδράζονται ούτε στην πραγματικότητα, ούτε στην ιστορική αλήθεια. Πολύ περισσότερο δεν εδράζονται στο Διεθνές Δίκαιο. Η ελληνική πλευρά, πάντοτε αντιδρά με ψυχραιμία και με αποτελεσματικότητα. Με ψυχραιμία διότι δεν παρασυρόμαστε, δεν αποπροσανατολιζόμαστε από τη βασική μας στρατηγική. Και με αποτελεσματικότητα, διότι η εμβέλεια των απόψεών μας, συνεχώς, ενισχύεται. Πείθουμε τους συμμάχους μας, εξαιτίας του ότι τα επιχειρήματά μας εδράζονται στην αλήθεια, στο Διεθνές Δίκαιο. Με τεκμήρια αποδομούμε την προπαγάνδα και τα ψέματα της απέναντι πλευράς, άμεσα και πολύ αποτελεσματικά. Αυτό φαίνεται από τις αντιδράσεις των εταίρων μας, των συμμάχων μας και εκπροσώπων των μεγάλων δυνάμεων.

Για το παράνομο «τουρκολιβυκό μνημόνιο» 

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Τουρκία φαίνεται να αγνοεί το διεθνή περίγυρο. Όμως, όσες φορές κι αν προσπαθείς με μυθεύματα και με ψέματα να κατασκευάσεις μια πραγματικότητα, δεν σημαίνει ότι αυτό θα το ενστερνιστούν και θα το ασπαστούν κι άλλοι. Αυτή είναι η αλήθεια και αυτό έχουμε δει και όλο το προηγούμενο διάστημα. Η Τουρκία προσπαθεί να χτίσει μια πραγματικότητα γύρω από κάτι το οποίο είναι παράνομο κι αυτό το έχουν παραδεχτεί, το έχουν συνομολογήσει, όλοι οι μεγάλοι διεθνείς παίκτες, αλλά και οι Διεθνείς Οργανισμοί. Ακόμη και μέσα στη Λιβύη ένα σημαντικό κομμάτι της πολιτικής τάξης της χώρας δεν το αποδέχεται, το δηλώνει ευθαρσώς και αποφασίζει με θεσμικές δυνατότητες που έχει ότι δεν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Η χώρα μας θα αντιδράσει, όπως το Διεθνές Δίκαιο της εξασφαλίζει. Αυτό που προσπαθεί να κάνει η Τουρκία θίγει κυριαρχικά δικαιώματα και άλλων χωρών και είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό από τη διεθνή κοινότητα. Δεν θα το επιτρέψει ούτε η χώρα μας, ούτε οι σύμμαχοί μας. Η χώρα μας θα ασκήσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα αποτελεσματικά, αποφασιστικά, όπως ορίζει το Διεθνές Δίκαιο και όπως έχει και τη δυνατότητα και την επάρκεια να το κάνει. Όπως έχει τη δυνατότητα και την επάρκεια να το κάνει σε πολύ καλύτερη κατάσταση από το 2020 όσον αφορά την αποτρεπτική μας δύναμη τώρα, αλλά νομίζω και με την διεθνή κοινή γνώμη, περισσότερο υποψιασμένη και περισσότερο ανήσυχη, αν συνυπολογίσει κανείς ότι όλα αυτά εξελίσσονται ταυτόχρονα με το μέτωπο της Ουκρανίας, με τον πόλεμο που κάνει ο Putin εκεί.

Έχουμε μια επικίνδυνη κλιμάκωση από τη τουρκική πλευρά όλο το προηγούμενο διάστημα. Απέναντι σε αυτό απαιτείται νηφαλιότητα και ψυχραιμία από την ελληνική πλευρά, απαιτείται ενότητα και κυρίως καλή γνώση του τι συμβαίνει εκεί που εξελίσσονται και διαδραματίζονται  τα γεγονότα,  πριν μιλήσουμε.  Αυτό είναι θέμα της Αντιπολίτευσης και ο καθένας επιλέγει πώς τοποθετείται και πώς ζυγίζει τη στάση του απέναντι στα μικρά και στα μεγάλα, που αφορούν την Πατρίδα και την κοινωνία. Σε ό,τι αφορά στην Κυβέρνηση, πάντως, αποτελεσματικά, νηφάλια, ψύχραιμα, αλλά χωρίς να αφήνουμε παράθυρα, που να πιστεύει κανείς ότι μπορεί  να μας εγκλωβίσει σε επικίνδυνα διλήμματα της τελευταίας στιγμής, θα αντιδρούμε με τρόπο τέτοιον, έτσι ώστε να διασφαλίζουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και τα εθνικά μας δίκαια. Μπορούμε, γιατί έχουμε το Διεθνές Δίκαιο με το μέρος μας, γιατί είμαστε μια χώρα με αυτοπεποίθηση, με μεγάλη πολιτική ισχύ και γιατί έχουμε καταφέρει να έχουμε ενισχύσει και την αποτρεπτική μας ισχύ σε τέτοιο βαθμό, έτσι ώστε να απαντάμε σε όλες τις προκλήσεις.

Για τη νόμιμη επισύνδεση στο τηλέφωνο του κ. Ανδρουλάκη

Μάθαμε ότι οι επισυνδέσεις που κάνει η Ε.Υ.Π. είναι νόμιμες. Δεν αμφισβητήθηκε αυτό από κανέναν από τους πρώην Διοικητές. Κανείς μέσα στην Εξεταστική Επιτροπή, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, δεν διατύπωσε κάποια ένσταση ή κάποια δικαιολογημένη επιχειρηματολογία που να εδράζεται σε στοιχεία, που να λέει ότι οι επισυνδέσεις ήταν παράνομες. Μάθαμε ότι καμιά ελληνική υπηρεσία δεν είχε και δεν έχει αυτά το κακόβουλα λογισμικά. Γιατί πολλές φορές επιχειρήθηκε να δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη μια σύγχυση, περί κακόβουλων λογισμικών και περί νόμιμων επισυνδέσεων από την Ε.Υ.Π.. Υπήρξαν διαφορετικές απόψεις για το αν τα πολιτικά πρόσωπα ή κάποιο πρόσωπο εξαιτίας της επαγγελματικής του ιδιότητας, θα πρέπει de facto  να εξαιρείται από το δικαίωμα ή από τη δυνατότητα των Υπηρεσιών Ασφαλείας μιας χώρας να τον παρακολουθούν νόμιμα, εφόσον θεωρούν ότι υπάρχει επαρκής λόγος. Από εκεί και πέρα, μιλάμε για ένα πεδίο αρκετά ευαίσθητο, σε ό,τι αφορά στο τι μπορεί και το τι δεν μπορεί να ειπωθεί, για λόγους που έχουν αναλυθεί πολλές φορές και στο δημόσιο διάλογο και στην Εξεταστική Επιτροπή. Συνεχίζεται η έρευνα. Εξακολουθεί, από την πλευρά της Κυβέρνησης, να ισχύει αυτό που έχουμε πει, ότι η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, που προέβη στη νόμιμη επισύνδεση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη, θα μπορούσε να τον διαφωτίσει περισσότερο από αυτά που έχουν ακουστεί μέχρι τώρα στον δημόσιο διάλογο, εφόσον ήθελε να πάει εκεί και να ενημερωθεί από υπηρεσιακούς παράγοντες. Και απομένει και το άλλο, το οποίο είναι επίσης σημαντικό, να καταλήξουμε σε μια σειρά προτάσεων, από όλη αυτή τη διαδικασία, για το πώς θα αντιμετωπίσουμε χρόνιες παθογένειες και στρεβλώσεις του συστήματος και να απαντήσουμε με πιο επαρκή τρόπο στο πώς θα εξισορροπιστεί ακόμη καλύτερα, από τη μια η ανάγκη των μυστικών υπηρεσιών να κάνουν τη δουλειά  τους και από την άλλη το να έχουμε περισσότερες δικλείδες όταν παίρνονται αποφάσεις.

Από την πρώτη στιγμή ξεκαθαρίσαμε ότι θα ανταποκριθούμε σε οποιοδήποτε αίτημα κινητοποίησης θεσμικών Αρχών ή ανεξάρτητων Αρχών ή της Ελληνικής Δικαιοσύνης στη διερεύνηση. Αυτό κάναμε και θα συνεχίζουμε να κάνουμε. Εκκρεμεί και ένα αίτημα για νέα συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, νομίζω, και του ΠΑΣΟΚ. Και σε αυτό, νομίζω, η Βουλή θα ανταποκριθεί θετικά. Θα γίνει κάποια στιγμή μέσα στον Οκτώβριο.

Το Ευρωκοινοβούλιο, ανάμεσα στα υπόλοιπα, ψάχνει και το τι γίνεται με τα κακόβουλα λογισμικά και με τις παρακολουθήσεις ευρωβουλευτών. Ένας από αυτούς ήταν και ο κ. Ανδρουλάκης, που έγινε απόπειρα παρακολούθησης του τηλεφώνου του. Όπως, αντίστοιχα, υπήρχαν παρακολουθήσεις Ισπανών ευρωβουλευτών, του πατέρα του σημερινού Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, του κ. Michel, με την ιδιότητά του ως ευρωβουλευτής, Γάλλων, Πολωνών πολιτικών.

Οι ελληνικές Αρχές ψάχνουν απαντήσεις γι’ αυτού του είδους  τα κακόβουλα λογισμικά και οποιοσδήποτε μπορεί να συνδράμει και να συμβάλλει οφείλει να το κάνει. Και οφείλουμε να συνεργαστούμε οι ευρωπαϊκές χώρες, για να δούμε ποιοι και από πού χρησιμοποιούν αυτά τα κακόβουλα λογισμικά, προκειμένου να παραβιάσουν θεμελιώδη δικαιώματα πολιτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Μετά την αποκάλυψη της νόμιμης επισύνδεσης του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη, προχωρήσαμε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου σε δύο πράγματα: Βάλαμε δεύτερο φίλτρο-εισαγγελέα. Δηλαδή, εκτός από  έναν εισαγγελέα να δίνει την άδεια, βάλαμε δεύτερο εισαγγελέα, κάτι που είχε καταργηθεί στο παρελθόν.  Δεύτερον, θεσμοθετήσαμε την έκφραση γνώμης από την Θεσμών και Διαφάνειας, σε ό,τι αφορά τον διορισμό του Διοικητή της Ε.Υ.Π.. Υπάρχουν και άλλες σκέψεις, για να αντιμετωπίσουν μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα λειτουργίας, πλαισίου των μυστικών υπηρεσιών, τα οποία γρήγορα, μόλις ολοκληρωθεί ο κύκλος της κατάθεσης των πορισμάτων και της συζήτησής τους  στη Βουλή, η Κυβέρνηση θα νομοθετήσει και θα προχωρήσει.