Σημεία συνέντευξης στην «ΕΡΤ»

Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Γιάννη Οικονόμου, στην «ΕΡΤ» και τον δημοσιογράφο, Γιώργο Κουβαρά

Για τις προκλήσεις της τουρκικής πλευράς

Οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι για τα πάντα.  Ο κ. Erdoğan έχει επιλέξει να θέσει την Τουρκία εκτός του πολιτικού και νομικού κεκτημένου που έχουμε ζήσει μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Έχει επιλέξει η Τουρκία να είναι παράγων αστάθειας. Παράγων όχι της λύσης, αλλά του προβλήματος στη διεθνή συγκυρία που ζούμε. Η χώρα μας έχει επαρκέστατη πολιτική ισχύ, κάτι που επιβεβαιώνεται από τις διπλωματικές της επιτυχίες, από την αποδοχή των θέσεων της, από την αποδόμηση των ανυπόστατων ισχυρισμών της Τουρκίας σε όλα τα fora. Η Ελλάδα δεν θα παρασυρθεί σε αυτό. Έχουμε την αυτοπεποίθηση μιας ισχυρής χώρας που έχει το δίκιο με το μέρος της, τους συμμάχους της στο πλευρό της και την ικανότητα μέσα από μια συνειδητή πολιτική επιλογή ενίσχυσης της αποτρεπτικής ικανότητας των Ενόπλων Δυνάμεων, να αντιμετωπίσουμε κάθε πρόκληση αποτελεσματικά, χωρίς ούτε να τρομοκρατούμαστε, ούτε να πανικοβαλλόμαστε. Δεν μπορούμε να προσπερνάμε αδιάφορα την κλιμάκωση του παροξυσμού και των ρητορικών προκλήσεων. Από την άλλη, υπάρχουν και δεδομένα που δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλη απόσταση από τα λόγια μέχρι τις πράξεις. Το Καλοκαίρι κύλησε πολύ πιο ήρεμα από αυτό που φοβόμασταν όλοι. Δεύτερον, δεν μπορεί να υποτιμήσει κανείς ότι όπου εμφανίζεται στη διεθνή σκηνή ο κ. Erdoğan, τα μηνύματα που παίρνει είναι ότι κανείς δεν θέλει μια δεύτερη εστία έντασης μετά από τον πόλεμο που έχουμε στην Ουκρανία από τη Ρωσία και ότι ο αναθεωρητισμός και οι μέθοδοι αυτοί ασέβειας απέναντι στο Διεθνές Δίκαιο δεν υπάρχει περίπτωση να γίνουν αποδεκτοί από κανέναν στον κόσμο. Προφανώς αυτή η παρατεταμένη προκλητική ρητορική σε βάρος της χώρας μας, η διαστρέβλωση της πραγματικότητας, οι ανυπόστατοι και ανιστόρητοι ισχυρισμοί, οι πρωτοφανείς απειλές κατά της εθνικής μας κυριαρχίας δεν είναι κάτι που μπορεί κανείς να αγνοήσει. Οφείλει να απαντά σωστά στον τόνο που πρέπει, με τον τρόπο που πρέπει. Η χώρα έχει το βάθος, την ικανότητα, τους συμμάχους και το Δίκαιο με το μέρος της, προκειμένου να ανταποκριθεί σε κάθε πρόκληση.

Θεωρώ αυτονόητο ότι είναι αρραγές το εθνικό μέτωπο. Η χώρα μας δεν πρέπει να είναι ούτε ιστορικά, ούτε πολιτικά αφελής και να επιτρέψει στον εαυτό της την «πολυτέλεια» ενός εσωτερικού διχασμού, σε ό,τι αφορά αυτού του είδους τις απειλές ή τις προκλήσεις. Πιστεύω ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις, παρά τις διαφορές μας, δεν θα πέσουμε στην παγίδα που προσπαθούν να μας στήσουν από την απέναντι πλευρά. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τις προκλήσεις και τους ανυπόστατους ισχυρισμούς της απέναντι πλευράς, έχει να κάνει πολλές φορές και με την προπαγάνδα και σε άλλα επίπεδα. Το μεταναστευτικό και το προσφυγικό,  είναι κορυφαίο παράδειγμα αυτής της τακτικής. Όφείλουν όλοι να είναι πιο προσεκτικοί και να ζυγίζουν καλύτερα τη στάση τους, αξιολογώντας ορθότερα τις πληροφορίες. Τα γεγονότα που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα καλό είναι να κάνουν ορισμένους να επαναξιολογήσουν τη στάση τους, να είναι πιο προσεκτικοί και να περιμένουν περισσότερο τα πραγματικά περιστατικά, πριν κάνουν την οποιαδήποτε δήλωση. Αλλά δεν μπορώ να φανταστώ ότι απέναντι στις προκλήσεις, στις απειλές, στο casus belli, σε αυτά όλα τα απαράδεκτα που λέγονται για την ισχύ των Συνθηκών και για το Διεθνές Δίκαιο, θα υπάρξει πολιτικό κόμμα, Έλληνας πολιτικός ή πολίτης που θα διασπάσει το εθνικό μας μέτωπο.

Προκειμένου να αντιμετωπίσει κανείς τις απειλές, οφείλει να θωρακίσει τη χώρα διπλωματικά και αποτρεπτικά. Αυτό κάνει η Κυβέρνηση με συνέπεια την τελευταία τριετία, αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε μέχρι τις εκλογές. Η αντιμετώπιση των προκλήσεων της Τουρκίας και η ισχυροποίηση της χώρας διεθνώς είναι μια συνειδητή επιλογή αυτής της Κυβέρνησης. Έχει να κάνει με την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων, με τα Rafale, με τις φρεγάτες, με τις Συμφωνίες που υπογράψαμε με τη Γαλλία και τις Η.Π.Α., με τη διπλωματική κινητικότητα της χώρας, αλλά και με την αυξανόμενη επιδραστική της ισχύ στο διεθνές γίγνεσθαι. Η χώρα γεωστρατηγικά και γεωπολιτικά έχει ανέβει πολλά επίπεδα. Είναι παράγοντας σταθερότητας στην περιοχή με καθαρή φωνή απέναντι στα μεγάλα γεγονότα που συμβαίνουν στον πλανήτη. Είναι στη σωστή πλευρά της Ιστορίας, χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις και αυτό αξιολογείται σωστά από τους συμμάχους και τους εταίρους μας.

Οποτεδήποτε ο Πρωθυπουργός έχει κληθεί να δώσει ενημέρωση σε κάποιον πολιτικό Αρχηγό ή η Κυβέρνηση σε κάποιο πολιτικό κόμμα -διά του Υπουργού Εξωτερικών- δεν έχει αρνηθεί. Στη Βουλή, επίσης ο Πρωθυπουργός έχει ενημερώσει για μείζονα θέματα διεθνούς ενδιαφέροντος και για τις σχέσεις με την Τουρκία. Η Ελλάδα δεν απειλεί κανέναν, είναι παράγοντας σταθερότητας και υπάρχουν κοινά πεδία που οι δύο λαοί και οι δύο χώρες θα μπορούσαν να συνεργαστούν μακριά τις εντάσεις, έχοντας πάντα κατά νου ένα πράγμα. Η εδαφική ακεραιότητα, η εθνική κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας είναι αδιαπραγμάτευτα. Είναι κόκκινη γραμμή, όπως είπε ο Πρωθυπουργός, για κάθε Έλληνα πολιτικό, για κάθε Έλληνα πολίτη. Ο Πρωθυπουργός πολιτεύεται στη βάση αρχών και αξιών. Δεν προσωποποιεί τις διαφορές. Όλα τα πεδία της πολιτικής πρέπει να έχουν αυτό τον κοινό παρονομαστή, πόσο μάλλον η εξωτερική πολιτική και οι διεθνείς σχέσεις. Δεν είναι προσωπικές οι διαφορές του κ. Μητσοτάκη με τον κ. Erdoğan. Ο Πρωθυπουργός πάντα πολιτεύεται σε ένα πλαίσιο αρχών και αξιών, που, σε ό,τι αφορά στην εξωτερική πολιτική έχουν μια ισχυρή βάση, το Διεθνές Δίκαιο, τις Συνθήκες που έχουμε υπογράψει μεταξύ μας, την Ιστορία και την αυτονόητη ανάγκη ότι από την  γεωγραφία είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε μαζί, να ζούμε απέναντι.

Η Κυβέρνηση αξιοποιεί κάθε δυνατότητα προς όφελος της κοινωνίας

Έχουμε μπροστά μας αχαρτογράφητα νερά, δεν υπάρχει αμφιβολία γι’ αυτό. Η χρονική διάρκεια αυτής της κρίσης, είναι συνάρτηση πολλών πραγμάτων. Καταρχάς, του πολέμου στην Ουκρανία. Δεν υπάρχει, όμως, αμφιβολία ότι αντιμετωπίζουμε δυσκολίες πρωτόγνωρες, ίσως τις μεγαλύτερες από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά. Επάλληλες κρίσεις. Στη χώρα αυτές οι κρίσεις έρχονται να διαδεχθούν την περίοδο των μνημονίων, με ό,τι αυτό σήμανε για την κοινωνία, για τις υποδομές, για τις δομές του Κράτους, για τις αντοχές των πολιτών. Από την άλλη πλευρά, έχουμε αποδείξει, με πρωτοβουλίες που έγκαιρα και γρήγορα πήραμε, ότι κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να έχουν εισαγόμενες κρίσεις που προκαλούν την ακρίβεια στην ενέργεια και στα αγαθά, όσο το δυνατόν μικρότερο αποτύπωμα στη ζωή των πολιτών. Δεν έχει κανείς παρά να πάρει έναν λογαριασμό της Δ.Ε.Η. στο σπίτι του και να δει πόσο θα ήταν ο λογαριασμός αυτός, αν δεν υπήρχε η επιδότηση που πηγαίνει στον καταναλωτή, σε 6 εκατομμύρια ιδιοκτήτες σπιτιών σε κύρια και σε δευτερεύουσα κατοικία. Αυτό είναι  επιδότηση των ιδιοκτητών των κατοικιών, των ανθρώπων που μένουν στα σπίτια, για να έχει η αύξηση στην ηλεκτρική ενέργεια όσο το δυνατό μικρότερο αποτύπωμα. Εξαιτίας αυτής της πολιτικής, η χώρα έχει τις φθηνότερες, κάτω από το μέσο όρο, τιμές λιανικής στην ηλεκτρική ενέργεια στα σπίτια. Εξαιτίας αυτής της πολιτικής και των χρήματων που έχουμε διαθέσει και από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και από τον Μηχανισμό που ανακτούμε υπερέσοδα  από τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας και τα μεταφέρουμε στους καταναλωτές. Έχουμε διαθέσει από τα υψηλότερα ποσοστά του Α.Ε.Π., για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, σε όλη την Ευρώπη.

Όποιοι ισχυρίζονται ότι οι επιδοτήσεις είναι στην αισχροκέρδεια και στους παραγωγούς, δεν έχουν, παρά να κάνουν δύο πράγματα: Να πάρουν έναν λογαριασμό της ΔΕΗ, δίπλα στο λογαριασμό αναγράφεται το ποσοστό της επιδότησης. Και δεύτερον, να μπουν στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ για να δουν κάθε μέρα πόσα υπερέσοδα ανακτούνται  από τους παραγωγούς ενέργειας, μέσω του Μηχανισμού που έχουμε, για να πάνε στον κουμπαρά, μέσω του οποίου στηρίζεται η ελληνική κοινωνία. Έχουμε εξαγγείλει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο πρέπει κανείς να δει πώς λειτουργεί, τι αποτελέσματα φέρνει, πώς διαμορφώνεται η κατάσταση. Έχουμε αποδείξει στο παρελθόν ότι κάθε δυνατότητα που δημιουργείται στην οικονομία, την κάνουμε μέρισμα κοινωνικό για τον κόσμο. Το επιστρέφουμε πίσω στην κοινωνία. Πάντοτε, όμως, τηρώντας τα όρια και τις αντοχές στα δημοσιονομικά. Κάθε δυνατότητα καινούργια που δημιουργείται, εφόσον αυτή είναι εντός των ορίων της οικονομίας, θα αξιοποιείται για να στηρίζουμε τον κόσμο. Αυτό έγινε το προηγούμενο διάστημα, αυτό θα γίνεται από εδώ και πέρα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η κατάσταση θα είναι δύσκολη. Και η Κυβέρνηση αυτό δεν το έκρυψε, ούτε πήγαμε να το εξωραΐσουμε. Από την άλλη, όμως, σε καμία φάση αυτής της δυσκολίας, δεν έχουμε πετάξει «λευκή πετσέτα». Η οικονομική μας πολιτική, η ανάπτυξη, τα επιτεύγματα της πολιτικής και της οικονομίας μας επιτρέπουν να δίνουμε στην οικονομία στήριξη, να βοηθάμε τους πολίτες, όχι για να μηδενίσουμε τις επιπτώσεις της ακρίβειας, αλλά για να έχουν όσο το δυνατό μικρότερο αποτύπωμα. Το γεγονός ότι οι επιλογές είναι σώφρονες, καλά ζυγισμένες, ότι κρατήσαμε  και εξακολουθούμε να κρατούμε εφεδρείες κυρίως έχει να κάνει με την ανάγκη δημοσιονομικά να εξακολουθούμε να δίνουμε την εικόνα μιας σοβαρής χώρας, να μην μπούμε ούτε στο στόχαστρο των αγορών, ούτε να διακινδυνεύσουμε να ξαναγυρίσουμε σε περιόδους χρεοκοπίας, στην οποία, κυρίως, θα πληρώσει το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, κυρίως θα πληρώσουν οι πιο αδύναμοι.  Είναι η τακτική αναχρηματοδότησης του χρέους, είναι τα έσοδα από τον τουρισμό, είναι οι ξένες επενδύσεις, είναι η αύξηση του Α.Ε.Π., είναι η αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων. Αρκεί κανείς να δει και αθροίσει τα ποσά που έχουν δοθεί για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, της κοινωνίας, των πολιτών, του Συστήματος Υγείας, της Εκπαίδευσης, όλο το προηγούμενο διάστημα.

Για τη νόμιμη επισύνδεση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη

Υπάρχει μια συγκεκριμένη επιλογή του κ. Ανδρουλάκη, από την πρώτη στιγμή που εξελέγη πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, να στρίψει πολύ προς τα αριστερά. Θεωρώντας ότι εκεί είναι το προνομιακό του πεδίο, ή θεωρώντας ότι αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο θα μπορέσει να έχει μια καλύτερη παρουσία στο πολιτικό σκηνικό. Στη ρητορική, στη φρασεολογία, στην απαξιωτική συμπεριφορά απέναντι στην Κυβέρνηση και στον Πρωθυπουργό, στην υιοθέτηση επιχειρημάτων τακτικής ρητορικής του κ. Τσίπρα σε όλα τα επίπεδα. Από την πρώτη στιγμή στην ιστορία της νόμιμης επισύνδεσης του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη, αναγνωρίσαμε το πρόβλημα, πήραμε το πολιτικό κόστος αυτής της ιστορίας και δεσμευτήκαμε ότι θα γίνει ό,τι πρέπει προκειμένου η κατάσταση αυτή να μας οδηγήσει σε συμπεράσματα, για το πώς δεν θα ξαναφτάσουμε σε παρόμοιες περιπτώσεις. Μαθαίνουμε διάφορα χρήσιμα πράγματα μέσα από αυτή την Εξεταστική. Μαθαίνουμε ότι υπήρχαν παρακολουθήσεις πολιτικών στελεχών και στο παρελθόν, όπως για παράδειγμα επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.  Μαθαίνουμε, σύμφωνα με αυτά που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, ότι ακολουθήθηκε όλη η νόμιμη διαδικασία με τις εισηγήσεις υπηρεσιακών παραγόντων, με την πλήρη γνώση της Εισαγγελέως, ότι αυτό που έδινε την άδεια να γίνει, ήταν απολύτως νόμιμη, με βάση τα τεκμήρια που είχε στα χέρια της και όλα τα υπόλοιπα. Ένα από τα άσχημα στοιχεία όλης αυτής της διαδικασίας, που θα κρατήσει όσο πρέπει να κρατήσει και εμείς είμαστε οι πρώτοι που δεν θέλουμε να μείνει καμία σκιά, είναι ότι η τυφλή εργαλειοποίηση από την Αντιπολίτευση – και από τον κ. Ανδρουλάκη και από τον κ. Τσίπρα – αυτής της υπηρεσιακής αστοχίας, δεν μας επιτρέπει να κάνουμε μια ουσιαστική συζήτηση για σημαντικά. Τα σημαντικά είναι τι φίλτρα παραπάνω πρέπει να μπουν, έτσι ώστε να τηρείται η ισορροπία από την μια προστασίας θεμελιωδών δικαιωμάτων και από την άλλη οι Μυστικές Υπηρεσίες να κάνουν αυτό που πρέπει να κάνουν, που είναι από τον ρόλο τους. Δεύτερον να συζητήσουμε σοβαρά ουσιαστικά πράγματα . Δηλαδή, πρέπει να εξαιρούνται de facto τα πολιτικά πρόσωπα από την ικανότητα των Μυστικών Υπηρεσιών να τα παρακολουθούν, όταν υπάρχουν λόγοι απολύτως τεκμηριωμένοι με αναγκαία φίλτρα και δικαιολογημένοι να το κάνουν; Αυτά είναι τα ουσιαστικά και τα μεγάλα ζητήματα , τα οποία δεν απασχολούν μόνο τη χώρα μας. Απασχολούν και άλλες χώρες και η τυφλή εργαλειοποίηση του ζητήματος αυτού, τα σενάρια συνομωσίας, οι ιστορίες επιστημονικής φαντασίας που διάφοροι επικαλούνται, προκειμένου να δώσουν άλλες διαστάσεις στην υπόθεση αυτή, από αυτές που πραγματικά έχει, για να αποκομίσουν μικροκομματικά οφέλη, δεν βοηθά στο ουσιαστικό της όλης υπόθεσης.

Ο Πρωθυπουργός συνομιλεί θεσμικά στη Βουλή με τους πολιτικούς αρχηγούς. Ο κ. Ανδρουλάκης δεν είναι βουλευτής, άρα δεν συμμετέχει στη Βουλή. Εάν ο κ. Ανδρουλάκης θέλει κάποια θεσμική ενημέρωση από τον Πρωθυπουργό ή θεωρήσει ότι χρειάζεται κάτι να του πει ο Πρωθυπουργός, ο Πρωθυπουργός δεν αρνείται τον διάλογο με κανέναν. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που το αναγνωρίζουν όλοι. 

Για τις εκλογές 

Για να συγκυβερνήσεις με κάποιον, πρέπει να υπάρχει ένας ελάχιστος κοινός παρονομαστής -σε επίπεδο αρχών, αξιών, προσανατολισμού- ο οποίος με τον κ. Βελόπουλο δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει σε μείζονα θέματα τοποθέτησης του διεθνούς προσανατολισμού της χώρας. Είπα χαρακτηριστικά, εμείς κοιτάμε καθαρά προς τη Δύση, ο κ. Βελόπουλος κοιτάει προς την Ανατολή.  Σε ό,τι αφορά στο ζήτημα της προσέγγισης με τον κ.Βελόπουλο, δεν μπορεί να υπάρξει κοινός τόπος και για τα ζητήματα αυτά και για μια σειρά από άλλα ζητήματα πιο αξιακά. Δείτε τη στάση των δύο κομμάτων την περίοδο της πανδημίας, μια σειρά από άλλα ζητήματα. Η ΝΔ στη δεύτερη κάλπη θα πάρει αυτοδυναμία. Δεν υπάρχει τίποτα στο πολιτικό τοπίο, έτσι όπως αποτυπώνεται σήμερα, που να δείχνει ότι σε περιβάλλον ενισχυμένης αναλογικής η ΝΔ θα χρειαστεί και κάποιο άλλο κόμμα για να σχηματίσει κυβέρνηση. Αυτή είναι η πραγματικότητα. 

Εμείς τις δημοσκοπήσεις τις αξιοποιούμε γι΄ αυτό που είναι. Μια φωτογραφία της στιγμής και ένα εργαλείο. Αποτυπώνουν κάποια χαρακτηριστικά για το πολιτικό σκηνικό και μέχρι εκεί. Δεν κυβερνούμε με βάση τις δημοσκοπήσεις, ούτε παίρνουμε τις αποφάσεις για τον εκλογικό χρόνο με βάση τις δημοσκοπήσεις. Διότι εάν ίσχυε αυτό, θα μπορούσε να είχε κάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης εκλογές, σε πάρα πολλές στιγμές αυτής της τριετίας, για να απενεργοποιήσει και την απλή αναλογική, η οποία με την παρούσα παγκόσμια συγκυρία αλλά και τη συγκυρία την πολιτική στη χώρα, είναι μια «βόμβα». Ένας τρόπος υπάρχει να απενεργοποιηθεί. Ο κόσμος, αντιλαμβανόμενος την κρισιμότητα της συγκυρίας, να δείξει με την ψήφο του την κατεύθυνση που πρέπει να έχει η χώρα, την ισχυρή του βούληση, για να έρθει η δεύτερη κάλπη της ενισχυμένης αναλογικής, να εδραιώσει και να διευρύνει την ισχύ της βούλησης και της ψήφου που αποτυπώνει στην πρώτη κάλπη. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος.